خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

یک پیشنهاد خدمت جناب شهردار

در باب فعالیت های فرهنگی شهرداری بردسیر

کرمان امین-محسن قائمی؛ در سال جاری در کنار حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های شهرداری در حوزه فرهنگی نیز جان تازه‌ای گرفته است. برگزاری جشن‌های مختلف، افتتاح فرهنگسرای مولوی، رویدادهای ویژه کودکان و… نگاه مثبت مجموعه شهرداری و شورای شهر را به مقوله فرهنگ نشان می‌دهد. این مسئله فی نفسه جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم که امری مداوم و سلامت باشد.

قصدم این است که در کنار تقدیر و تشکر، پیشنهادی در این رابطه به مجموعه شهرداری و شورای شهر ارائه کنم، پیشنهادی برای ارتقا سطح کیفی رویدادهای فرهنگی این نهاد.

واقعیت این است که در بسیاری از موارد، رعایت کردن نکاتی جزئی اما مهم، می‌تواند نارضایتی از یک مراسم را به حداقل کاهش دهد. مثلاً پیش‌بینی جمعیتی که از جشن غدیر استقبال کردند و جا نمایی غرفه‌ها به صورت تک تک و نه در کنار هم، می‌توانست کمی مدیریت جمعیت را بهبود ببخشد؛ یا می‌شد از تهدیدی که این سیل جمعیت برای چمن‌های نورسته پارک ایجاد کرده بود، فرصت ساخت و با کمک پرسنل شهرداری درباره زحمت، هزینه، نحوه نگهداری و…. آن‌ها با مردم صحبت کرد تا خودشان از تغییرات تازه پارک مراقبت کنند نه این که به آن‌ها آسیب وارد شود. در رویدادهای دیگر نیز چنین است؛ بعضاً وقتی با صاحب‌نظرانی در عرصه فرهنگ به گفتگو می‌نشینم کیفیت برخی جشن‌ها را در حد خوبی ارزیابی نمی‌کنند؛ یادمان نرود هزینه کردن برای سرگرمی مردم بسیار خوب است اما بهتر است در کنار سرگرمی کمکی هم به ارتقای فرهنگ عمومی شهر کرد.

برای این که برداشت اشتباهی صورت نگیرد، تأکید می‌کنم که بالا بردن کمیت فعالیت‌های فرهنگی از سوی شهرداری بسیار مغتنم است و دست شهردار و تک تک اعضای شورا را بدین خاطر به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم که همچنان و بیش از این در عرصه فرهنگ مشارکت داشته باشند.

اما برای بالا بردن سطح کیفی این رویدادها و استفاده هرچه بهینه‌تر از بودجه‌های فرهنگی، می‌توان با تشکیل یک کارگروه مشورتی، طرح‌های پیشنهادی به شهرداری و یا تصمیمات خود مجموعه را با چکش‌کاری و اطمینان بیشتری عملیاتی کرد.

در واقع این کارگروه می‌تواند طرح‌ها را بررسی کند و به صورت مکتوب پیشنهادهای خود را در جهت ارتقای کیفی آن طرح به شهرداری اعلام کند. در واقع کارگروه مذکور حق پذیرش یا رد طرح را نداشته باشد و صرفاً با در نظر گرفتن جوانب مختلف، برای بهتر شدن آن پیشنهاد ارائه کند. سپس شهرداری با توجه به نظر کارگروه، آن طرح را اصلاح، رد یا قبول کند.

می‌توان اعضای کارگروه را این‌گونه انتخاب کرد: سه نفر از اهالی فرهنگ و هنر به عنوان اعضای حقیقی و دو نفر متناسب با موضوع طرح از ادارات دولتی مرتبط. مثلاً اگر طرحِ برپایی جشنی به مناسبت عیدی مذهبی به شهرداری پیشنهاد می‌شود و آن جشن شامل فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، علاوه بر سه نفر اعضای حقیقی، یک نفر نماینده ارشاد و یک نفر نماینده تبلیغات اسلامی کارگروه را تشکیل دهند و راجع به طرح مذکور اظهار نظر کنند.

یا اگر رویدادی مربوط به حوزه کودک و نوجوان است، سه نفر اعضای حقیقی به اضافه نمایندگانی از آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کارگروه را تشکیل دهند و نظر خود را ارائه کنند.

این‌گونه می‌توان در کنار کمیت مناسب رخدادهای فرهنگی، به مسائلی مثل کیفیت برنامه، تناسب محل اجرا، زیرساخت‌ها و… نیز دقت داشت و کار خوب مجموعه شهرداری و شورای شهر تکمیل خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.