خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

درختان بردسیر قطع نمی‌شوند، هرس می‌شوند.

شهردار بردسیر در گفتگویی با محوریت مسائل فضای سبز مطرح کرد

رضا شاه‌حیدری‌پور، شهردار بردسیر، طی گفتگویی* درباره مدیریت فضای سبز شهر بردسیر، توضیحاتی ارائه داد. او تأکید کرد تصاویری که در فضای مجازی به نام قطع درختان در بردسیر دست‌به‌دست می‌شود، در واقع قطع نیست و عملیات هرس را نشان می‌دهد. این عملیات هر ساله در ماه‌های پایان سال در این شهر برای بهسازی و حذف بیماری‌های مزمن درختان صورت می‌گیرد. هر درخت یک‌بار هرس می‌شود و شاخه‌های شکسته، کج، بیمار و آفت‌زده و شاخه‌هایی که در معرض سقوط توسط باد هستند هرس شده و در بهار شاخ‌وبرگ منظم و عاری از آفت جایگزینش می‌شود. هر سال یکی از خیابان‌های بردسیر در طرح هرس قرار می‌گیرد.

شاه‌حیدری‌پور ادامه داد: باتوجه‌به اینکه درختان آفت‌پذیر بوده و گاهی دچار آفت‌های مزمن می‌شوند، نیاز به هرس دارند که این هرس یک کار علمی و تخصصی است و واحد فضای سبز با مطالعه و معاینه محلی و بازدید از درختان، آن را انجام می‌دهد که در سال بعد باعث شادابی و رفع آفت‌های مزمن درخت می‌شود.

شهردار بردسیر افزود: بازنگری طرح جامع شهر بردسیر در سال جاری به تصویب رسید و در دستور کار شهرداری قرار گرفت. با مصوبه کمیسیون ماده هفت قانون فضای سبز و جهت اجرای طرح تعریض معابر جابه‌جایی تعدادی از درختان انجام شده و فقط تعداد اندکی که قابلیت جابه‌جایی نداشتند را حذف کردیم.

او ادامه داد: شهرداری درختانی که از نظر امکان فنی قابلیت جابه‌جایی دارند را در فضای سبز جابه‌جا می‌کند و تنها جاهایی که امکان جابه‌جایی نیست و شکل درخت هم به صورتی هست که امکان جابه‌جایی وجود ندارد، مطابق با مصوبه کمیسیون ماده هفت قانون فضای سبز، تعدادی از این درخت‌ها ناگزیر حذف می‌شوند. در عوض شهرداری امسال حدود شش هزار درخت کاشته تا هم جبران چند درخت حذف شده باشد و هم ریه‌های شهر تازه شود.

او افزود: امسال در بحث توسعه فضای سبز شهری، حدود شش هزار اصله درخت را در نقاط مختلف شهر بردسیر کاشته‌ایم که هم سرانه فضای سبز شهری را افزایش داده و هم در کیفیت آب‌وهوا و محیط‌زیست شهری تأثیرات مطلوبی را در پی خواهد داشت.

همچنین در بلوارهای تازه احداث شده و برخی بلوارهای قدیمی درختچه‌های تزیینی کاشته شد که این درختچه‌ها زیبایی بصری خوبی ایجاد می‌کنند. معمولاً در رفوژ میانی بلوارها از این درختچه‌های تزیینی که به کندی رشد می‌کنند، استفاده می‌شود که هم زیبایی دارند هم از منظر ترافیکی مانع دید نمی‌شوند.

شهردار بردسیر افزود: برای رفاه حال شهروندان و توزیع عادلانه امکانات، در چند ماه ابتدای امسال چهار پارک محله‌ای بوستان ولایت در خیابان پاسداران، بوستان هنرمندان در بلوار طاهری، بوستان لاله جنب میدان جانباز و بوستان جنب برج تاریخی سلورد احداث شده که اهالی محلات مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند.

رضا شاه‌حیدری‌پور گفت: آب شهر بردسیر با هزینه گزافی تصفیه می‌شود تا برای آشامیدن استفاده شود؛ لذا با تلاش همکاران ما در واحد فضای سبز در سال جاری توانستیم بالای هفتاد درصد از این آب را جداسازی کنیم و از آب مخصوص فضای سبز استفاده کنیم که این امر هم باعث صرفه‌جویی در منابع آب تصفیه شده می‌شود و هم هزینه‌های شهرداری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

شهردار بردسیر درباره میزان اعتبار جداسازی آب شرب گفت: نزدیک به چهار میلیارد تومان در سال جاری در موضوع جداسازی آب هزینه شده که این طرح از سال‌های قبل در دستور کار شهرداری است.

او اشاره کرد: با مجوزهای اخذ شده و تجهیز یکی از موتورپمپ‌هایی که سال‌ها خاموش بود این طرح به‌زودی تکمیل می‌شود.

او گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ این جداسازی به بالای نود و پنج درصد برسد.

*گفتگو و تهیه خبر: زهرا بیرمی‌نیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.