خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

مطالبه‌گری، حلقه مفقوده گفتمان نامزدهای انتخابات در بردسیر

کرمان امین – زهرا بیرمی‌نیا؛ در حالی که در سومین روز از تبلیغات علنی قرار داریم و فقط شش روز تا آمدن مردم به پای صندوق رأی مانده است؛ به نظر می رسد گفتمان بین نامزدها در حوزه سیرجان و بردسیر پیشرفت چندانی نداشته است. سخن‌ها بیش‌تر حول شخصیت اعضای ستادها و حامیان کاندیداها می‌چرخد. این‌که چه کسی چه گفت و چرا گفت و چه کسی از چه کسی حمایت کرد و چرا کرد و چرا نکرد.
شاید تصور بر این باشد که گفت‌گوهای نازلی در این سطح، بتواند مردم را به صورت حداکثری پای صندوق‌های رأی بکشاند، در حالی که به نظر می‌رسد این دعواهای بچگانه و لفاظی‌ها، مردم را ناامیدتر و از صندوق‌ها دورتر می‌کند.
اکنون دو سوال مهم مطرح است:
اول این‌که اگر مردم نخواهند به یکی از قطبین انتخابات این دوره (ناظری، معتمدی) رأی بدهند کدام گزینه اعتمادشان را جلب خواهد کرد؟ (اشاره به کم کاری سایر رقبا)
دوم این‌که موضع هر یک از نامزدها در قبال مسائل مهم بردسیر چیست؟ چندی از مسائل بردسیر که واجب است هر چه سریع‌تر راجع به آن‌ها تدبیری اتخاذ شود، به قرار ذیل هستند:
۱٫ صنایع که همواره در همه ادوار و انتخاب‌ها کلید واژه مهمی برای جلب آرا بوده، چه جایگاهی در نزد هر کاندیدا دارد؟ آیا به زعم آن‌ها وجود صنایع اساساً خوب و مفید است؟ آیا بد است و اصلاً نباید باشد؟ آیا صنایع در کنار حُسن ایجاد شغل، باید اصلاحات و تعهداتی را برآورده سازند؟ برنامه آن ها جهت مطالبه گری منصفانه از صنایع چیست؟
۲٫ طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس که کرمان و رفسنجان را در بردارد، آیا در آینده، بردسیر را هم منتفع خواهد کرد؟ اگر چنین است به چه شکل این اتفاق خواهد افتاد؟
۳٫ معدن درآلوییه که سال‌ها محل مناقشه بوده به اذعان نامزدهای این دوره، حق بردسیر است یا خیر؟ وضعیت آینده این معدن پرحاشیه و البته پر درآمد در چه راستایی قرار خواهد گرفت؟
۴٫ شنیده‌ها حاکی از آن است که رفت و آمد اتباع غیرمجاز به بهانه سر زدن به بستگان‌شان در مهمان‌شهر، بسیار زیاد شده و حتی به افزایش شدید جمعیت مهمان‌شهر نیز منجر شده است. این مسئله بالقوه یک فاجعه بهداشتی، جمعیتی و امنیتی را در دل خود دارد. نماینده آینده چه طرح و ایده‌ای برای آتیه این چالش دارد؟
۵٫ مشکل کمبود آب، کشاورزی بردسیر را تهدید می کند. بردسیر شهرستانی است که بدون شک اقتصادش بخصوص در شهرها و بخش‌های تابعه مبتنی بر کشاورزی است و ضعیف شدن کشاورزی معیشت خانواده‌های بسیاری را در برمی‌گیرد؛ به راستی نگاه نامزدهای مدعی این دوره، به بحران زیست محیطی مذکور چگونه است و چه چاره‌ای اندیشیده‌اند؟
به گمانم در این فرصت باقیمانده به جای تکرار صحبت‌های سیاسی‌محور که به مناقشاتی در حد انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس انجامیده، پرداختن به امور مهم و کلیدی حوزه انتخابیه و به ویژه شهرستان بردسیر، می‌تواند بخش اعظمی از کسانی را که عزم بر عدم مشارکت دارند، قانع کند و به آرای خاکستری و سرگردان جهت دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.