خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

سگ های ولگرد، معضلی در حال بزرگ شدن برای بردسیر

به گزارش کرمان امین به نقل از خبرگزاری فارس؛ جمعیت سگ‌های ولگرد و پرسه زدن آنها در کوچه پس کوچه‌های شهر بردسیر که پیش از این فقط شب‌ها به چشم می‌خورد، اکنون در طول روز هم مشاهده می‌شود که علاوه بر ترس و نگرانی شهروندان به تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت مردم این شهر محسوب می‌شود.

پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و پارک‌ها این روزها در حالی به رویدادی عادی در این شهر تبدیل شده که مطالبه مردم برای ساماندهی آنها با تصویب طرح‌های مختلف از سوی دستگاه‌های متولی تاکنون محقق نشده است.از سویی انتقال بیماری‌هایی چون هاری، کیست، سالک، سالمونز و دیگر موارد از مهم‌ترین دلایلی است که مجموعه سلامت را نگران افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در شهر بردسیر کرده است.

گویا دستگاه‌های متولی تنها با عقیم‌سازی در جهت کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد نقش دارند و این سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در محدوده اطراف شهر رها شده و دوباره وارد شهر می‌شوند.

برخی از اهالی شهر می‌گویند: سروصدا و مزاحمت این سگ‌ها که بیشتر به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند فقط در شب بوده است، اما مدتی است روزها هم سر و صدای آنها به گوش می‌رسد، همچنین حضور سگ‌ها در شهر ممکن است برای راکبان موتور سیکلت‌ها هم خطر آفرین باشد و موجب تصادف شود.

آمار بالای گزش سگ‌های ولگرد در بردسیر

رئیس مرکز بهداشت بردسیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از شهرهایی هستیم که بیشترین گزارش گزش توسط سگ‌ها را داریم.

حبیب‌الله برهانی ادامه داد: متولی ساماندهی این سگ‌ها دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها هستند و بارها در جلسات سلامت شهرستان تاکید کرده‌ایم که نحوه ساماندهی سگ‌های ولگرد باید مشخص شود و به دستگاه‌های متولی اخطارهای کتبی داده‌ایم، علیرغم تلاش‌های خوبی که قبل از کرونا صورت گرفت، اما کاهشی در آمار گزش توسط این حیوانات نداشته‌ایم، که شاید اقدامات موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

برهانی از مردم خواست خود را در معرض حمله این حیوانات قرار ندهند و در صورت حمله، به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشت مراجعه و تحت درمان قرار بگیرند.

زنده‌گیری سگ‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد

رضا شاه‌حیدری شهردار بردسیر نیز اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف شهرداری‌ها جمع‌آوری حیوانات مزاحم است که شامل سگ‌های ولگرد هم می‌شود، طبق دستورالعمل وزارت کشور باید این سگ‌ها زنده‌گیری، عقیم‌سازی و رهاسازی شوند که به مرور زمان موجب کاهش جمعیت آنها شود.

وی افزود: زنده‌گیری سگ‌ها وقت زیادی می‌خواهد و سرعت عمل پایین است، اما شهرداری با سرعت بیشتری در آینده به کار خود ادامه می‌دهد.

شاه‌حیدری خاطرنشان کرد: هدف از این طرح عقیم‌سازی برای کاهش جمعیت سگ‌ها است و جایگاه دائمی برای مراقبت و نگهداری آنها تعریف نشده است که باید به طبیعت برگردند، در سال ۱۴۰۱ با پیمانکار جدید قرارداد بسته‌ایم که در دو مرحله و در هر مرحله ۴۰ تا۵۰ قلاده سگ زنده‌گیری شود.

وی عنوان کرد: گزارشاتی هست که از روستاها یا شهرهای مجاور زنده‌گیری سگ‌ها انجام شده است و چون در عقیم‌سازی موفق نبوده‌اند، این سگ‌ها را به محدوده شهر بردسیر منتقل و رهاسازی می‌کنند.

محل‌های نگهداری پسماند در شهر باید بهسازی شود

ندا ثنایی رئیس شبکه دامپزشکی بردسیر نیز در خصوص وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر به خبرنگار فارس گفت: نگرانی شبکه دامپزشکی تنها محدود به بیماری هاری نیست، اگرچه بیماری هاری خطرناک و کشنده است، اما بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌هایی که بین انسان و حیوان مشترک است نیز برای شبکه دامپزشکی مهم است.

وی تصریح کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد عملا بر عهده شهرداری‌ها است و دامپزشکی نظارت و پیشگیری از بیماری‌ها را بر عهده دارد. در جلسات مختلف پیشنهاد دادیم که شبکه دامپزشکی می‌تواند با مراکز بخش خصوصی شهر برای کاهش هزینه‌های عقیم‌سازی و نظارت بر مسائل بهداشتی عقیم‌سازی رایزنی داشته و بر کار آنها نظارت کند و سگ‌های بلا صاحب و غیرمفید شناسایی و به شهرداری‌ها جهت اقدامات بعدی اعلام می‌شود.

ثنایی اظهار داشت: در سال گذشته یک‌هزار قلاده سگ بلاصاحب و غیرمفید را در شهر بردسیر شناسایی و‌ طی مکاتباتی به شهرداری جهت اقدامات بعدی اعلام کردیم.

وی یادآور شد: محل نگهداری و زاد و ولد سگ‌ها باید کنترل شود، به خصوص جاهایی که پسماند زباله‌ها زیاد باشد. همچنین آزادسازی و رهاسازی این سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در محیط چالش بزرگی است.

ثنایی با بیان اینکه این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و باید برای آن بودجه تخصیص یابد، متذکر شد: بیشترین نگرانی ما از حضور سگ‌های ولگرد در شهر بیماری هاری است، چرا که اگر انسانی به بیماری هاری مبتلا شود درمان ندارد و محکوم به مرگ است.

وی گفت: از طرف سازمان‌هایی مثل محیط زیست یا انجمن‌های حمایت از حیوانات دلسوزی‌هایی برای این حیوانات وجود دارد اما راهکاری برای کنترل این حیوانات ندارند.

ثنایی با ذکر این مطلب که با توجه به مسئله بهداشتی و خطر شیوع بیماری‌ها در جامعه و هزینه‌بر بودن نگهداری، معدوم‌سازی این سگ‌ها توجیه‌پذیرتر خواهد بود، اضافه کرد: اما محدودیت‌ها و کمبود بودجه‌ها هم مانعی بر سر راه دستگاه‌های متولی است و باید بعد از عقیم‌سازی و رهاسازی، پذیرای تبعات وجود این سگ‌ها در محیط باشیم.

وی با پیشنهاد اینکه محل‌های نگهداری پسماند در شهر باید بهسازی شود و راه ورود سگ‌های ولگرد به این محل‌ها بسته شود، خاطرنشان کرد: در شهر بردسیر یک بخش خصوصی داریم و به اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی استان درخواست‌هایی داده‌ایم که باتوجه به وسعت دامی شهرستان به سه یا چهار کلینیک و مرکز مایه‌کوبی نیاز داریم، ضمن اینکه تاکنون از طرف شهرداری با این مرکز خصوصی در بردسیر قراردادی برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد بسته نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.