خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

نامه سرگشاده به امام جمعه محترم بردسیر

بسمه تعالی

 

امام جمعه معزز بردسیر

جناب حجه الاسلام و المسلمین کرمانی

با سلام و احترام

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم؛ خواستم مرتبط با سخنان شما در خطبه‌های نماز جمعه مورخ ۲۱ مردادماه، مطالبی به عرض برسانم. جنابعالی در این خطبه‌ها ضمن خطاب قرار دادن کسانی که «با مطرح کردن بحث آب و هوا و زمین، اجرای پروژه‌های فولادی بردسیر را زیر سؤال می‌برند»، فرموده‌اید: «وجود یک نعمت ممکن است با نعمت دیگر تداخل داشته باشد، بنابراین درخواست دارم با حرف‌های خود سبب دل‌سردی دست‌اندرکاران این مجموعه نشوید.» (منبع)

بنده در آستانه حضور رئیس جمهور در کرمان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به ایشان نوشتم و مباحثی را که به زعم خودم، از جمله دغدغه‌های اصلی شهرستان بود، ارائه کردم؛ بخش مهمی از مطالب آن نامه مربوط به پروژه‌های فولادی شهرستان بود. (نامه را می‌توانید اینجا بخوانید.) اکنون با توجه به فرمایش شما لازم دانستم به شرح ذیل، توضیحاتی خدمت شما و همشهریان عزیز ارائه کنم:

۱‌. اساساً رسانه‌ها در کشور ما آن قدر قدرت ندارند که سبب دل‌سردی مسئولان نهادی اقتصادی، به بزرگی «شرکت سنگ آهن گهرزمین» شوند و البته چنین هدفی هم، حداقل در نامه مذکور، وجود نداشته است. ما فقط خواستار شفاف‌سازی در رابطه با نحوه تأمین آب و سازگاری‌های زیست‌محیطی پروژه‌ها هستیم. متوقع بودیم از زبان وزیر اقتصاد یا نماینده مردم، یا مسئولان گهرزمین، چند کلمه هم در رابطه با میزان آب موردنیاز این ابرپروژه‌ها و نحوه تأمین آن گفته شود. حق بدهید در شرایطی که همه جا سخن از کم آبی است و کارشناسان همواره در حال هشدار دادن درباره آینده آبی ایران هستند؛ ما بردسیری‌ها هم این دغدغه را داشته باشیم که آب پروژه‌های مذکور قرار است چطور تأمین شود؟! اگر واقعا ًطبق آن‌چه که نماینده محترم فرمودند دو سال کار کارشناسی شده است، حتماً بحث تأمین آب هم دیده شده (اگر نشده باشد که خدا به همه ما رحم کند)؛ پس یک توضیح چند خطی هم کافی است که ما شهروندان عادی را از نگرانی دربیاورد. جناب حاج آقای کرمانی گران‌قدر! بنده همیشه از شما به عنوان روحانی مردمی و عدالتخواه یاد کرده‌ام و مطمئنم چنین است؛ حال در این مورد خاص اگر شما اطلاعاتی بیش از ما دارید، لطفاً آن را با مردم در میان بگذارید و اگر هم همچون ما نگران این مبحث هستید، چقدر خوب می‌شود در کنار مردم، این مطالبه را داشته باشید که در زمینه مذکور از سوی متولیان امر، شفاف‌سازی شود. باز هم تأکید می‌کنم که نه ما زور ایسستادن در مقابل چنین تصمیمِ ملی را داریم و نه قصد آن را. صرفاً مطالبه شفاف‌سازی داریم، اگر چاره‌ای در این رابطه اندیشیده شده که نگرانی‌ها را برطرف کرده که فبها و نعم! به مردم هم بگویند تا شادی همه مضاعف شود. چه چیزی بهتر از پیشرفت اقتصادی و اشتغال‌زایی!

‌۲٫ حالا که بحث مطالبه شفاف‌سازی پیش آمد، خواستم عاجزانه از محضرتان بخواهم که در صورت امکان درباره موارد مهم دیگر شهرستان، از جمله موارد ذیل کسب اطلاع بفرمایید و اگر صلاح دانستید با مردم در میان بگذارید:

الف) جناب نماینده در جایی فرموده‌اند شش هزار نفر در صنایع فولادی بردسیر مشغول به کار و نود درصد آن‌ها بومی هستند. (منبع) به قرار اطلاع این آمار با واقعیت فاصله دارد. لطفاً راجع به صحت این آمار از مراجع ذی‌ربط کسب اطلاع فرمایید.

ب) جناب نماینده در جایی، احتمالاً و ان شاءالله، سهواً یکی از معادن مورد مناقشه بردسیر را به شهرستانی دیگر نسبت داده‌اند؛ در صورت صلاح‌دید کسب اطلاع بفرمایید ماجرا چیست؟

(درباره دو مورد بالا، ذکر این توضیح ضروری است که نماینده بردسیر و سیرجان، در طول سالیان درازی که عهده‌دار این مسئولیت هستند، خدمات قابل توجه و غیرقابل انکاری نیز داشته‌اند و در اکثر دوره‌ها خیرالموجودین نامزدها بوده‌اند؛ طرح این مباحث نافی خدمات ایشان نیست.)

ج) افغانستانی‌های ساکن مهمان‌شهر بردسیر نیازمند ساماندهی بیشتری هستند؛ هم برای بهتر شدن کیفیت زندگی خودشان و هم به جهت مسائل دیگر، لازم است اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمان، در این زمینه مساعدت بیش‌تری داشته باشد. اگر صلاح دانسید در این مورد نیز مطالبه‌ای مطرح بفرمایید.

د) در سفر ریاست جمهوری، جدای از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، میزان اعتبارات دولتی اختصاص داده شده به شهرستان بردسیر چه میزان بوده است؟ کدام مورد از مطالبات مردم یا مسئولین شهرستان، جزء مصوبات سفر رئیس جمهور قرارگرفته است؟ در این باره هم می توان مطالبه گری کرد.

سپاسگزارم

یکی از شهروندان بردسیر

محسن قائمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.