خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

نامه سرگشاده یک شهروند بردسیری به آقای رئیس جمهور

در آستانه سفر رئیس جمهور به کرمان

نامه سرگشاده یک بردسیری به آقای رئیس جمهور

بسمه تعالی

جناب آقای رئیسی

رئیس جمهور محترم ایران

با سلام و عرض احترام و پیشاپیش، خوش‌آمدگویی به خاطر حضورتان در استان کرمان

بنده یکی از اهالی و ساکنین بخش مرکزی شهرستان بردسیر هستم. خواستم در آستانه حضورتان در کرمان و احتمالاً شهرستان بردسیر، چندی از دغدغه‌های عمومی، و به زعم بنده بسیار مهم شهرمان را به شرح ذیل، به اطلاع مبارک برسانم. امیدوارم که به گوشتان برسد و اگر شما هم در اهمیت آن‌ها با من هم عقیده بودید؛ چاره‌اندیشی شود:

‌۱٫ چندی پیش نماینده محترم شهر ما، که عمدتاً خبرهای اجرایی را از زبان ایشان می‌شنویم، از کلنگ‌زنی یک ابرپروژه فولادی در بردسیر خبر دادند.(منبع) در دهه‌های گذشته ماهیت اقتصادی شهرستان ما از کشاورزی به سمت صنعت گرایش پیدا کرده است؛ این که این تغییر هویت خوب است یا بد، نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و فعلاً به آن کار نداریم (هر چند دیگر کار از کار گذشته است)؛ اما دغدغه بزرگ، تبعات زیست محیطی و به ویژه نحوه تأمین آبِ این پروژه و پروژه‌های قبلی است. در این زمینه چند ایده مطرح است:

الف) انتقال آب از خلیج فارس:

هر چند وقت یکبار برخی از مسئولین از انتقال آب خلیج فارس به پروژه‌های صنعتی بردسیر خبر می‌دهند (منبع) اما هنوز نه از سوی دولت و نه از سوی نماینده محترم، سخن قطعی در این زمینه شنیده نشده است؛ لطفاً شفاف بفرمایید و یا دستور بدهید توضیح دهند که آیا آب خلیج فارس به بردسیر می‌رسد و یا خیر؛ اگر می‌رسد، چه زمانی؟ و اگر نمی‌رسد به چه دلیلی؟

ب) ایجاد سیستم فاضلاب در بردسیر و تصفیه آن برای مصارف صنعتی:

اخبار این پروژه نیز یکی دوبار از زبان بعضی متولیان امر شنیده شده (منبع)، اما لطفا بفرمایید در این زمینه نیز شفاف‌سازی شود که آیا بخش‌های خصوصی فعال در صنعت فولاد بردسیر، ملزم به چنین کاری شده اند یا خیر؟ اگر شده اند آیا کار شروع شده؟ اگر شده در چه فازی است و اگر اساساً چنین چیزی مطرح نیست، چرا نباید از این پتانسیل بزرگ استفاده کرد؟

ج) استفاده از آب‌های زیرزمینی بردسیر:

جناب رئیس جمهور، در حال حاضر بخشی از آب‌های زیرزمینی بردسیر به شهرهای کرمان و رفسنجان منتقل می‌شود، بخش دیگری نیز صرف نهادهای صنعتی فعال در شهرستان می‌شود و بخش عظیمی نیز صرف کشاورزی. روستاهای بالادست و حتی پرآب شهرستان، کم‌کم در حال مواجهه با بحران آب هستند؛ تو را بخدا بفرمایید آیا برای چنین مسائلی چاره اندیشی شده است یا خیر؟ چند وقت پیش رئیس اداره آبفا شهرستان در اظهارنظری گفته بود قطره قطره آب بردسیر حکم طلا را دارد؛ بفرمایید که این آب به مثابه طلا را هزینه تولید فولاد کردن کار درستی است یا خیر؟

۲‌. مالکیت معدن درآلوییه بردسیر، مدت‌هاست بین دو شهرستان مدعی، محل مناقشه است؛ آخرین اظهارنظر مسئولان در این رابطه، بازگشت به مرزهای رسمی شهرستان‌ها و تعیین حد مالکیت معدن از این طریق است (منبع)؛ به نظر می‌رسد این منطقی‌ترین و عادلانه‌ترین راه برای حل این بحث است؛ لطفاً دستور بفرمایید که این راه حل مورد تأکید قرار گیرد.

۳‌. نهضت ملی مسکن، در شهرستان بردسیر مشکلاتی دارد؛ در این شهرستان حداقل متراژ جهت اخذ پروانه ساختمان دویست مترمربع است و در نهضت ملی همین حداقل را برای دو متقاضی در نظر گرفته‌اند و یکی از دو متقاضی باید طبقه دوم باشد؛ این مسئله مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که این نوشته جای ورود به جزئیات آن نیست؛ با توجه به عدم مشکل تأمین زمین در شهرستان (که رئیس محترم بنیاد مسکن شهرستان شفاهاً به بنده فرمودند) لطفا بفرمایید یا منع قانونی جهت اعطای زمینی دویست متری به هر متقاضی برداشته شود و یا حداقل در قوانین شهرسازی مربوط به شهرستان، درباره اراضی نهضت ملی استثنا قائل شوند و برای صدمتر مربع هم پروانه صادر شود تا هر متقاضی مستقلاً بتواند برای خود خانه بسازد. ضمناً به قرار اطلاع، این تدبیر در شهرستان دیگری در همین استان سابقه دارد و به هر متقاضی مستقلاً زمین اعطا شده است.

۴‌. شهرستان بردسیر از نظر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به شدت در مضیقه است و سرانه فضای فرهنگی در بردسیر، زیر متوسط کشوری است. در سال‌های اخیر، این کمبود امکانات فرهنگی و هنری تبعات خود را در برخی آمارهای شهرستان  نظیر طلاق و خودکشی نشان داده است؛ به نظر می‌رسد علاوه بر تصمیمات دولتی، در این زمینه می‌توان به پیوست‌های فرهنگی و هنری صنایع نیز متوسل شد؛ پیوست‌هایی که در این سال‌ها بسیار ضعیف، پراکنده و بی‌برنامه به شهرستان اعطا شده است؛ در حالی که شهرستان از زیرساخت‌هایی نظیر سینما، مجتمع فرهنگی هنری، نگارخانه، فرهنگسرا، پلاتو و… محروم است و باید صنایعی که دودشان به چشم مردم این شهر می‌رود، طبیعتاً در این زمینه‌ها ورود کنند.

۵‌. آن گونه که نماینده ما بارها گله کرده است، گردش مالی صنایع فعال در شهرستان‌ها، خارج از بانک‌های شهرستان و در پایتخت در جریان است (منبع) این ظلم آشکاری به مردم منطقه است که متحمل هزینه‌های فعالیت صنایع هستند اما متنعم تسهیلات و منفعت‌های ناشی از گردش مالی آن ها در شهرستان نیستند. لطفاً در این زمینه هم دستور بفرمایید صنایع حداقل بخش از گردش مالی خود را به شهرستان منتقل کنند.

 

با تشکر

یکی از شهروندان بردسیر

محسن قائمی

1 نظر
  1. جهانشاهی می گوید

    درسته که بردسیر آب طلا هست اما نباید این طلا بابت تولید محصولات کشاورزی صرف شود که نهایتا ۱۰۰ نفر در یک مزرعه فعال هستند و ارزش افزوده آن نیز در مقابل فولاد بسیار نا چیز است ولی اگر همان مقدار آب صرف تولید فولاد شود حداقل ۲۰۰۰ نفر مستیم به در آمد میرسند و همچنین ارزش افزوده آن بسیار بالاتر است واصلا قابل مقایسه با ذرت و علوفه نیست و لطفا از این منظر که جوانان بردسیری بیکار هستند و اشتغال زایی که در بردسیر ایجاد میشود هم موضوع را ببینید
    یک تحقیق ساده از تعداد نفرات فعال در بخش کشاورزی و میزان در آمد آنها این موضوع را روشن میکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.