خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

تحمیل هزینه ۱۰ میلیارد دلاری حضور اتباع بر اقتصاد ایران

حسن پور در گفتگو با خبرگزاری مجلس عنوان کرد

به گزارش کرمان امین به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به ضرورت ساماندهی اتباع خارجی در کشور گفت: ما در قضیه اتباع سردرگم هستیم. ۴ نهاد به طور مستقیم و حدود ۲۰ نهاد به صورت غیر مستقیم به بحث اتباع در کشور می‌پردازند این در حالی است که هیچ نهادی متولی اصلی نبوده و کسی پاسخگوی تمام مسائل اتباع در ایران نیست.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا برای بحث اتباع وزارتخانه تشکیل داده اند در ایران امروز ضرورت ساماندهی اتباع بیش از پیش حس می شود.

وی اظهار داشت: حدود ۴ میلیون نفر به طور رسمی و ۷ تا ۸ میلیون نفر به طور غیر رسمی در کشور حضور دارند جمعیت افغان ها در ایران از اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر، بحرین و حتی امارات بیشتر است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: حضور اتباع در ایران سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور هزینه بردار است، ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان، هزار میلیارد تومان یارانه آب، هزینه دارو، سوخت و حمل و نقل و ارائه سایر خدمات به اتباع بالغ بر صدها میلیارد تومان بار مالی برای کشور دارد که حضور ۸ میلیون اتباع در ایران آن هم بدون برنامه ریزی و مدیریت، خطری جدی برای کشور است.

حسن پور با اشاره به اینکه تاسیس نهاد تخصصی که متولی اتباع باشد ضرورت دارد، گفت: با ایجاد چنین سازمان و نهادی باید از بی برنامه‌گی‌ها فاصله گرفته و انسجام حاکمیتی حفظ شود.کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت به منظور ساماندهی اتباع خارجی در صحن علنی مجلس مصوب شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.