خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

ضرر میلیاردی متقاضیان نهضت ملی مسکن در بردسیر

در پی تاخیر در واگذاری زمین ها

کرمان امین-امینه نجف‌پور؛ در بردسیر شرایط شرکت در نهضت ملی مسکن، تابع قوانین مربوط به شهرهای زیر صد هزارنفر جمعیت است؛ یعنی بعد از محرز شدن این که متقاضی و خانواده‌اش دارای شرایط شرکت هستند (نداشتن زمین و مسکن، استفاده نکردن از تسهیلات مسکن و…) یک قطعه زمین دویست مترمربعی برای دو متقاضی درنظر گرفته می‌شود تا به صورت توافقی یا از طریق قرعه‌کشی یکی از آن‌ها در طبقه همکف و دیگری در طبقه دوم، با استفاده از تسهیلات اعطایی و آورده خود خانه بسازد.

در بردسیر، زمین‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده از جهات مختلف شرایط ایده‌آلی ندارند، (شرایط مثل مکان جغرافیایی، دسترسی به آب، برق و گاز و سایر امکانات، هموار بودن برای ساخت و ساز و…) اما اکنون حداقل پنج ماه است که واگذاری همین زمین‌ها نیز با وقفه مواجه شده است. بنیاد مسکن مشکل را آماده نکردن زمین‌ها از سوی اداره راه و شهرسازی عنوان کرده و اداره راه و شهرسازی، تسطیح زمین‌ها را منوط به طی روال اداری در اداره کل می‌داند.

در این نوشته سعی شده برای مخاطبان و به ویژه مسئولین محترم شفاف شود که پنج ماه تأخیر در واگذاری زمین‌های نهضت ملی چه بلایی سر متقاضیان آورده است. ابتدا تغییر قیمت در چند مورد از ملزومات ساختمان‌سازی را با هم مرور کنیم:

میلگرد:

قیمت بهمن: به ازای هر صد متر مربع حدود ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ [هرکیلو حدود ۲۰٫۰۰۰]

قیمت خرداد: به ازای هر صدمتر مربع حدود ۱۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ [هرکیلو حدود ۲۵٫۰۰۰]

بتن

قیمت بهمن: به ازای هر صد متر مربع حدود ۴۱٫۰۰۰٫۰۰۰ [هر متر مکعب حدود ۹۰۰٫۰۰۰]

قیمت خرداد: به ازای هر صد متر مربع حدود ۶۳٫۰۰۰٫۰۰۰ [هر متر مکعب حدود ۱٫۴۰۰٫۰۰۰]

هزینه بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی [جهت اخذ پروانه]

قیمت بهمن: به ازای صدمترمربع زیربنا، حدود ۱٫۰۰۰٫۰۰۰

قیمت خرداد: به ازای صدمتر مربع زیربنا، حدود ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

هزینه نقشه‌کشی

قیمت بهمن: به ازای صد متر مربع، حدود ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰

قیمت خرداد: به ازای صدمتر مربع، حدود ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

 

بدیهی است که همه این اعداد تقریبی هستند؛ اما مابه‌التفاوت میان قیمت بهمن با قیمت خرداد، اگر بیشتر از این نباشد، کمتر نیست.

با یک حساب سرانگشتی، هر متقاضی که بخواهد صدمتر مربع خانه بسازد، فقط در همین ۴ آیتم ذکر شده، حدود ۸۴٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان باید بیشتر بپردازد. حالا اگر افزایش قیمت در آیتم‌های دیگر نظیر کاشی و سرامیک، شیرآلات، لوازم برق‌کشی، دستمزد نیروی انسانی و…. را حساب کنیم، حتماً در فاصله این پنج ماه مابه‌التفاوت ساخت یک خانه صدمتری بیش از صد میلیون خواهد شد.

زمین‌هایی که بناست در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و پنج ماه است که معطل مانده، ۱۶۰ قطعه هستند. اما دستِ پایین در نظر می‌گیریم که صد متقاضی از بهمن‌ماه معطل زمین مانده‌اند؛ این یعنی صد تا صد میلیون تومان مردمِ این شهر ضرر کرده‌اند

به بیان دیگر، کم کاری احتمالی مسئولین مربوط باعث شده ده میلیارد تومان به قشر نیازمند شهرِ بردسیر ضرر وارد شود. به گمانم این سطح از کم کاری ارزش آن را دارد که دادستان محترم ورود کنند و مشخص شود که آیا ترک فعلی از سوی مسئولین مربوط صورت گرفته است یا خیر و اگر صورت گرفته چه کسانی و به چه دلیلی این فشار مضاعف را به گرده مردم بردسیر وارد کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.