خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

جشنواره گل محمدی لاله‌زار؛ آنچه هست و آنچه می‌تواند باشد

دغدغه‌هایی در باب جشنواره گل لاله زار

کرمان امین، محسن قائمی؛ در هفته گذشته خبری مبنی بر برگزاری پانزدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار در اواخر خردادماه امسال منتشر شد. (خبر را می‌توانید اینجا بخوانید)
حمزه وفایی، سرپرست فرمانداری بردسیر ضمن ذکر این مسئله اعلام کرده است که جشنواره سال ۹۷ ثبت ملی و در سال ۹۸ در تقویم رویدادهای ملی گنجانده شده است.
سال گذشته که هنوز کرونا اجازه نمی‌داد با قاطعیت راجع به گردهمایی های بزرگ تصمیم گیری و برنامه ریزی شود، در نهایت جشنواره چهاردهم برگزار شد؛ در یکی از نشست‌های خبری آن دوره، خدمت مسئولان و البته جناب فرماندار عرض کردم که جشنواره پتانسیل بزرگی است که به نظر می‌رسد تاکنون از ظرفیت‌های آن استفاده کامل نشده است؛ پارسال بیشتر تلاش بر این بود که با برگزاری جشنواره، تداوم آن به مشکل برنخورد.
در نشست خبری مذکور پیشنهادی خدمت مسئولان ارائه کردم مبنی بر افتتاح دبیرخانه دائمی و انتخاب دبیر جشنواره پانزدهم در همان اختتامیه جشنواره چهاردهم.
قصد من آن بود که با این کار دبیر پانزدهمین جشنواره یک سال فرصت داشته باشد آسیب‌های دوره‌های قبلی را شناسایی و برای رفع آن‌ها تلاش کند. همچنین ظرفیت‌های جشنواره را تا حد امکان بتواند بالفعل کند.
از آسیب‌های جشنواره می‌توان به عدم آمادگی کامل مجموعه برای خدمت‌رسانی و مهم‌تر از آن، کنترل گردشگران در روزهای جشنواره اشاره کرد. نباید فراموش کرد که ما برای لذت بردن از زیبایی‌های لاله‌زار و سپاسگزاری از طبیعت آن، جشنواره برگزار می کنیم و آسیب زدن به طبیعت، آن هم به بهانه جشنواره، خواه از سوی برگزارکنندگان و خواه از سوی گردشگران، نقض غرض است.
از پتانسیل‌های بالقوه جشنواره نیز می‌توان به پیدا کردن صادرکنندگان محصولات مربوط به گل و دعوت از آن ها برای حضور در جشنواره اشاره کرد. با این کار جشنواره علاوه بر ابعاد فرهنگی، هنری، گردشگری و… بُعد اقتصادی قدرتمندی هم پیدا خواهد کرد. می توان در کنار غرفه‌های همیشگی، غرفه‌های حراج کلان محصولات مربوط به گل ایجاد کرد، تفاهم‌نامه‌های کلان و بلندمدت امضا کرد و جشنواره را به طور حقیقی و نه صرفا اسمی،  بین‌المللی کرد.
به هر صورت به دلیلی که من نمی‌دانم، پارسال نه دبیرخانه دائمی تاسیس شد و نه دبیر دوره بعد انتخاب شد. احتمالا امسال هم جشنواره‌ای در شکل و شمایل دوره‌های قبل خواهیم دید‌. که برگزاری آن خوب است اما حتما نیاز به اصلاح دارد. به هر حال بودجه‌ای برای این کار صرف می‌شود و در این وانفسای اقتصادی، بهتر است بیش‌ترین بهره را از آن برد. ضمنأ نباید فراموش کرد بیش از هر چیز دیگری حفظ محیط زیست لاله‌زار مهم است، آن‌قدر مهم که اگر نتوانیم این معضل را حل کنیم و بنا باشد بین برگزار نکردن جشنواره و تخریب محیط های بکر لاله زار یکی را انتخاب کنیم، به نظرم برگزار نکردن جشنواره ارجح است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.