خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

به استقبال جشنواره چهاردهم گل محمدی لاله زار

گزارشی از روند آماده سازی منطقه لاله‌زار برای جشنواره گل

کرمان امین – محسن قائمی؛ جشنواره گل محمدی امسال، جشنواره متفاوتی است هم از آن رو که کرونا و تغییرات مدیریتی، باعث شده بود تا آخرین لحظات، برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام باشد و هم حال و روز این روزهای اقتصاد کشور، این دوره را در تنگنای مالی قرار داده است.

با این وجود برگزاری آن قطعاً کار درستی است و باید به آن به مثابه گره‌ای نگاه کرد که ریسمان منقطع شده دوره‌های جشنواره را دوباره به هم وصل می‌کند و مقدمه‌ای برای برگزاری پر شکوه در دوره های بعد باشد.

امروز، سه‌شنبه بیست و چهار خرداد به دعوتِ ریاست محترم اداره ارشاد شهرستان به اتفاق جمعی از دوستان رسانه‌ای، جهت بازدید از فرآیند آماده‌سازی سایت گردشگری لاله‌زار به منطقه رفتیم. قسمت‌هایی از شهر، بافتِ قدیمی خود را از دست داده و کم‌کم سر و کله واحدهای چند طبقه در حال پیدا شدن است. در گوشه و کنار، واحدهای سنتی و نیمه صنعتی گلاب‌گیری خودنمایی می‌کند و این تغییرات، برزخی از حسرت و امید در ما به وجود می‌آورد؛ «حسرت» آن معماری منحصر به فرد سنتی و صمیمی که در عین بی‌خیالی متولیان، در حال از دست دادن آن هستیم و «امید» به آینده‌ای که با گسترش صنایع تبدیلی در منطقه، لابد حجم مهاجرت جوانان به مراکز شهر و استان را کم‌تر شاهد خواهیم بود.

از مناطق مسکونی گذشتیم و در سایت، شاهد تلاش میدانی کارگران و مسئولان بودیم. وقت کم، باعث شده بود که پیشرفت کار به نسبت زمان باقی مانده تا شروع جشنواره، کمی نگران کننده باشد؛ اما با تلاش و انگیزه می‌توان این عقب افتادگی را جبران و در روز جشنواره امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی را به گردشگران ارائه کرد و با همت مسئولان منطقه این امر شدنی است. کمی به سمت ارتفاعات پیش رفتیم؛ آن کوه‌های سر به فلک کشیده مغرور، مثل همیشه جلوه‌گر زیبایی‌های افسانه‌ای لاله‌زار بودند؛ هر چند امسال کم آب‌تر و با پوشش گیاهی تُنک‌تر از سال‌های گذشته، اما لاله‌زار همچنان لاله‌زار است؛ با همان عطر گل‌های محمدی و صورتیِ خوشرنگ‌شان که به رویِ معشوقانِ شاعران چیره دستِ ایرانی می‌ماند. واقعاً باید قدر دانست و با تمام قوا تلاش کرد این طبیعت با کمترین دخالت و ردپای ما به نسل بعد برسد، البته اگر پلاستیک‌ها و شیشه‌ها و بی‌معرفتی برخی از ما گردشگران اجازه دهد.

دوباره به سایت برگشتیم و با شهردار محترم لاله‌زار و بعضی مسئولان جشنواره دیدار کردیم. در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای هر چه بهتر برگزار کردن چهاردهمین دوره جشنواره بودند و امیدواریم که در این راه موفق باشند.

چهاردهمین دوره جشنواره گل و گلاب لاله‌زار پنج‌شنبه و جمعه بیست و شش و بیست و هفت خرداد در سایت گردشگری لاله‌زار، با برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و گردشگری، پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت است.

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین کارکرد این دوره، اعلام موجودیت دوباره جشنواره و حفظ توالی برگزاری آن خواهد بود. امید که دبیرخانه دائمی آن در همین دوره افتتاح شود و از جشنواره پانزدهم به بعد، با برنامه‌ریزی و تلاش بلند مدت و هوشمندانه، جشنواره گل محمدی «توسعه پایدار منطقه لاله‌زار» را محقق کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.