اجازه ندهیم آینده بردسیر، اکنونِ خوزستان شود

نامه سرگشاده به دادستان شهرستان بردسیر

دادستان محترم شهرستان بردسیر

جناب آقای صالحی

با تقدیم سلام و تبریک به جهت اعیاد سعیدِ قربان و غدیر

با توجه به دو مواجه‌ای که اخیراً در خلال دو دیدارِ عمومی با جنابعالی داشتم، دریافتم که اهل گفتگو و نقد و نظر هستید؛ جوان، آگاه به مسائلِ روز، متخصص و مردمی. یقین دارم که دادستانی شهرستان بردسیر آخرین ایستگاه مناصبِ شما نیست و حتماً به امید خداوند منصب‌های بالاتری را در سطح کشور تجربه خواهید کرد؛ اما همان‌طور که در موارد زیادی پیگیری‌های شما در قالب احقاق حقوق عامه منشأ خیر شده است، بر خورد فرض دانستم این مورد مهم را با شما در میان بگذارم تا در صورت صلاح‌دید با پیگیری و حصول نتیجه، در این رابطه نیز، یادگار خوبی برای مردم ِ بردسیر به جا بگذارید.

همان‌طور که مستحضرید امروز، موضوع آب و تأمین منابع آبی برای کشاورزی، صنایع و حتی مصارف خانگی به یکی از بغرنج‌ترین موضوعات جهان و به طور اخص کشورِ ما تبدیل شده است. متأسفانه تبعات سیاست‌ها و تصمیمات کوته‌بینانه در این زمینه، اکنون پس از گذشتِ سال‌ها در حال نمایان شدن است و برای مثال جلگه پر آب و برکت خوزستان، این روزها از کم آبی و خشکی رنج می‌برد. به گفته کارشناسان اگر فکر عاجلی در جهت اصلاح این امور صورت نگیرد کم‌کم «حیات» در کلِ فلات مرکزی ایران مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

اقتصاد سرزمین آباء و اجدادی ما، بردسیر، از همان سال‌های دور، بر محور کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است، حتی وجود کارخانه قند نیز این هویت اقتصادی را زیر سوال نبرد و به عنوان یک صنعتِ تبدیلی، محصول کشاورزی مردمان این سرزمین را به محصول نهایی تبدیل می‌کرد. اما در دهه‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاذ شد که به احتمال بسیار قوی، آینده بردسیر را با چالش آب مواجه خواهد کرد؛ تصمیماتی نظیراعطای بی‌رویه مجوز در جهت حفر چاه‌های کشاورزی، انتقال آب به شهرستان‌های دیگر، تأسیس کارخانه‌‌هایی با مصرف آب زیاد و… .

نگرانی درباره آب برای همه دغدغه‌مندان شهرستان بردسیر وجود داشت تا اینکه خبر آمد قرار است آبِ خلیج فارس به کرمان برسد و ما نفسی به راحتی کشیدیم که حداقل مصرف صنایع بردسیر از این طریق تأمین خواهد شد و خطر بی‌آبی کمی مرتفع خواهد شد، اما آب که به سیرجان رسید، بردسیر را دور زد و به سمت سرچشمه و از آن‌جا به سمتِ یزد راهی شد. البته از همان ابتدا هم بنا به همین منوال بوده است. اما اندک امیدواری مردمِ بردسیر آن بود که با پیگیری مسئولان بتوان انشعاب آبی را به شهرستان آورد. کاری که به ظاهر شدنی است، اما برای از ما بهتران! تا آنجا که نماینده محترم سیرجان و بردسیر، در آخرین اظهارنظرشان در این رابطه، ضمن ابراز نگرانی از کم آبی استان، پیشنهاد داده‌اند انشعابی از آب خلیج فارس، در جهت تأمین آب شرب مورد نیاز، از منطقه سرچشمه به شهر رفسنجان و بعد کرمان و زرند برود.

اینکه نماینده محترم شهرستان ما رئیس مجمع نمایندگان استان است و لابد خود را ملزم می‌داند نگاهی ملی و سپس استانی داشته باشد مورد پذیرش است اما بخدا بردسیر هم جزئی از همین استان و همین کشور است. چه اشکال دارد نماینده این مطالبه به حق را داشته باشد که انشعابی از آب خلیج فارس به صنایع بردسیر برسد و حتی بتوان با آن کشاورزی دشت‌های نگار و دشتکار را احیا کرد و کمتر از آب زیرزمینی استفاده کرد.

جناب آقای صالحی! حقاً تلاش‌های شما در زمینه احقاق حقوق عامه درخشان بوده است، بنده به عنوان یکی از اعضای کوچک جامعه فرهنگی و رسانه‌ای شهرستان تقاضا دارم به مسئله انتقال آب خلیج فارس به شهرستان بردسیر نیز ورود کنید و از مسئولان مربوط بخواهید از این انتقال مانع‌زدایی کنند. اگر بحث بودجه‌ای مطرح است، به نظر می‌توان صنایع بردسیر را ملزم به همکاری کرد، گمان می‌کنم یک کار اساسی و زیرساختی مثل چنین کاری را به مردمِ بردسیر بدهکار باشند. امیدوارم با تلاش‌های همه کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند، اجازه ندهیم آینده آبی بردسیر، چیزی شود شبیه الانِ خوزستانِ عزیز.

از حسن نظرِ شما سپاسگزارم

مدیر مسئول خبرگزاری کرمان امین

محسن قائمی

افشین صالحی نژادانتقال آب خلیج فارسبردسیردادستان بردسیر
Comments (0)
Add Comment