فرهنگ و هنر را دریابید.

سخنی با منتخبین مردم بردسیر در شوراهای شهر و روستا

کرمان امین-محسن قائمی؛ انتخابات ۱۴۰۰ هم تمام شد و منتخبین این دوره مردم هم رخ‌نمایان شدند. به نظر می‌آید نکته‌ای درباره فعالیت‌های فرهنگی شورا باید مورد مداقه قرار بگیرد و از همین رو خواستم قبل از شروع به کار شوراهای شهرستان و به طور خاص شورای شهر بردسیر، آن را با منتخبین و همشهریان درمیان بگذارم:

ورود شورا به مسائل فرهنگی می‌تواند از منظرهای مختلفی مورد نظر قرار بگیرد؛ مثلاً کمک به انجام یافتن یک رخداد فرهنگی و هنری مثل جُنگ‌های شادی، کنسرت‌ها، تئاترها، تعزیه و… . این جنبه بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا که مردم، به ویژه مردمِ بردسیر که هرچند ماه یکبار تجربه خبر خودکشی دارند، نیاز دارند با مراسمی فرهنگی و هنری حداقل برای ساعاتی آلام خود را فراموش کنند و در کنار آن، رویدادهایی از این دست، اگر درست و حرفه‌ای از آن‌ها استفاده شود، موقعیت‌های خوبی برای ارائه خوراک‌های فرهنگی و هنری هستند؛ البته در این سال‌های اخیر کمتر به این پتانسیل توجه شده است و مراسم فرهنگی و هنری بیشتر جنبه تفریحی داشته‌اند؛ اما می‌توان در این دوره از این نظر هم رویدادهای مذکور را غنی کرد. بنده به منتخبین شورا عرض می‌کنم که به جُنگ‌ها، کنسرت‌ها، تئاترها، همایش‌ها به چشم یک نیاز ضروری نگاه کنند نه یک سری مراسم تشریفاتی در جهت پر کردن رزومه فرهنگی. نشاط، تفریح و خنده مردم مهم هستند. بسیار مهم.

دومین نوع ورود شوراها به مسائل فرهنگی و هنری در امر زیرساخت‌هاست. در شهر بردسیر با وجود تلاش‌های قابل تقدیری که انجام شده، هنوز زیرساخت‌ها و سرانه فضاهای فرهنگی و هنری با کمبود شدید مواجه است. هنوز یک نگارخانه با حداقل امکانات نداریم، پلاتوی هنری نداریم، برای مراسمی همچون تئاتر و کنسرت در فضای بسته، تنها سالن تقریباً استاندارد، سالن دکتر ناظرزاده است که به شدت فرسوده و محتاج به تعمیر و تجهیز است. سینمای مستقل نداریم و… . از منتخبین شورا تقاضا دارم با توجه به هزینه‌بر بودن مسائل زیرساختی، حتماً این مسائل را با برنامه‌ریزی بلند مدت و تعیین بودجه از محل مشارکت‌های اجتماعی صنایع مد نظر داشته باشند. یادمان نرود نشاط، تفریح و خنده مردم مهم هستند، بسیار مهم.

مورد سوم این‌که در کنار این دو نوع مداخله فرهنگی شوراها، اعتماد به نیروهای جوان فرهنگی و هنری شهرستان نیز مهم است؛ برای مثال ممکن است سرمایه‌گذاری روی یک گروه موسیقی شهرستانی در جهت اجرای کنسرت، در اوایل کار، آن‌چنان مورد اقبال واقع نشود، اما باید بذر پاشید تا سال‌های بعد بتوان درو کرد. باید به استعدادهای داخلی نیز بها داد و کمک کرد تا آن‌ها با کسب تجربه‌های شهرستانی بتوانند در حد و شأن مردمِ بردسیر رشد کنند و محصول قابل ارائه داشته باشند. البته همین الان هم نیروهای مستعد با کیفیت استانی و کشوری در شهرستان داریم که باید آن‌ها را نیز مد نظر داشت و به ایده‌ها و محصولاتشان احترام گذاشت و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. پس نگاه‌مان صرفاً معطوف به آوردن افراد از خارج از شهرستان و برگزاری مراسمِ از پیش تضمین شده نباشد. به جوانان و آینده فرهنگ و هنر این شهر نیز بها بدهیم.

مورد آخر این‌که اکثریت افراد شورا در این دوره، افرادی هستند که مدعی انقلابی‌گری، پاکدستی و… هستند؛ ان‌شاءالله در عمل نیز چنین است، اما در بُعد فرهنگی و هنری یادمان باشد فصل‌الخطاب قانون است. ممکن است برخی از این عزیزان گمان کنند مثلاً در برخی موارد قانون ایراد دارد و نباید در این حد محدودیت یا آزادی ایجاد می‌کرده است، لطفاً و لطفاً مد نظر داشته باشید که دیدگاه‌های شخصی شما به هیچ وجه توجیه مناسبی برای محدود کردن قانون یا زیرپا گذاشتن آن نیست. وقتی قانون اجازه داده است، همه باید تمکین کنند خواه به مذاقمان خوش بیاید و خواه نه. مبادا گمان کنیم ما راه بهشت را از تدوین‌کنندگان قوانین مختلف جمهوری اسلامی بهتر بلدیم پس ما در مقام اجتهاد برآییم و جایی پایمان را از خط قرمزهای قانونی فراتر بگذاریم.و یا برعکس، محدودیتی بر قانون بیافزاییم. مبادا که چنین باشد. یادمان نرود نشاط، تفریح و خنده مردم در چارچوب قانون‌های رسمی مملکت –و نه قانون‌های نانوشته- حق مسلم مردم است.

برای منتخبین محترم، در همه جوانبِ کار و خاصه مسائل فرهنگی و هنری آرزوی خدمتگزاری دارم

انتخابات 1400بردسیرسوراي شهرفرهنگهنر
Comments (0)
Add Comment