بردسیرِ امروز، نیازمندِ خیران فرهنگی است.

آنچه در نشست خبری مسئولان قضایی شهرستان مطرح شد.

شنبه پنجم تیرماه به مناسبت هفته قوه قضائیه و به ابتکار ریاست حوزه قضایی شهرستان بردسیر، نشست خبری‌ای با حضور دو مسئول قضایی و رسانه‌های شهرستان برگزار شد. در این نشست دکتر سالاری ریاست دادگستری شهرستان و جناب صالحی، دادستان، پاسخگوی اهالی رسانه شهرستان بودند و پس از طرح پرسش‌های خبرنگاران، در مقام پاسخگویی برآمدند. در ادامه این گزارش، مسائل موردِ نظر رسانه‌ها و پاسخ مسئولان، در چند محور کلی طبقه‌بندی و ارائه شده است:

آسیب های اجتماعی

۱٫‌ در رابطه با آسیب‌های اجتماعی و به ویژه خودکشی که متاسفانه مبتلابه آن در شهرستان بردسیر زیاد است، ریاست حوزه قضایی توضیح دادند که چون خودکشی جرم محسوب نمی‌شود در این زمینه دستگاه قضا امکان ورود قانونی ندارد و جناب دادستان در تکمیل بحث توضیح داد که در جایگاه مدعی‌العموم جلسات زیادی در این رابطه با دستگاه‌های اجرایی مسئول برگزا شده و دو مورد حکمِ ترک فعل برای دو نهاد مسئول نیز صادر شده است وی همچنین از بهبود آمارها در این زمینه در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و به طور خاص از اورژانس اجتماعی شهرستان به خاطر فعالیت‌های تاثیرگذار در این زمینه تشکر کرد.

مبارزه با مواد مخدر

۲٫‌ توزیع کلان، خرده‌فروشی و مصرف مواد مخدر در حوزه شهرستان نیز از سوالات پرتکرار خبرنگاران بود که دو مقام مسئول در این زمینه توضیحاتی ارائه کردند. از جمله صالحی دادستان شهرستان تصریح کرد که در حوزه قاچاق عمده مواد مخدر با مستقر شدن یک یگان تکاور در محورهای پر تردد قاچاقچیان، در حال حاضر مسیرهای مواصلاتی شهرستان بردسیر یکی از ناامن‌ترین مسیرها برای سوداگران مرگ محسوب می‌شود و در سال گذشته بیش از هفت تَن مواد مخدر در حوزه شهرستان کشف و ضبط شده است. در رابطه با خرده‌فروشان نیز در سال گذشته هفده خانه خرده‌فروشی در سطح شهرستان پلمپ شده است. همچنین در جهت مبارزه با جولان معتادان متجاهر در معابر و مکان‌های عمومی، طی چند عملیات میدانی، مخروبه‌های محل تجمیع معتادان در شهرهای مختلف شهرستان، تخریب شده است و در صورت وصول گزارش مردمی، حتماً با معتادان مجاهر در پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی برخورد خواهد شد. صالحی همچنین یکی از مطالبات جدی دستگاه قضا در شهرستان را تأسیس کمپ ترکِ اعتیاد ویژه آقایان و بانوان عنوان کرد.

آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرم

۳٫‌ استفاده از پتانسیل فرهنگی و هنری شهرستان در جهت آگاهی‌بخشی و آشنایی مردم با قوانین و پیشگیری از وقوع بزه یکی دیگر از مطالبات مهم اهالی رسانه بود و پیشنهاد نماینده خبرگزاری کرمان امین انعقاد تفاهم‌نامه میان دادگستری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که رئیس دادگستری ضمن استقبال از این پیشنهاد، از آمادگی کامل دادگستری در جهت انعقاد تفاهم‌نامه با اداره ارشاد و استفاده از رویدادهای فرهنگی و هنری در جهت آگاهی‌بخشی خبر داد. صالحی نیز در این رابطه تأکید کرد که جامعه شهرستان به شدت به خیرین فرهنگی نیاز دارد و باید در حوزه فرهنگ جوانان مستعد با حمایت نهادهای متولی پای کار بیایند و هم در حوزه برنامه‌ریزی و هم حوزه اجرا، یاری‌رسان قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی باشند. وی همچنین یادآور شد معاونت پیشگیری از وقوع جرم شهرستان، در سال ۹۹ توانسته است رتبه سوم استان را در امور مربوط به پیشگیری از جرم کسب کند.

احقاق حقوق عامه

۴٫‌ در ادامه برخی از مسائل و معضلات کلان شهرستان از سوی خبرنگاران مطرح شد، مسائلی همچون پرخطر بودن برخی جاده‌های مواصلاتی، آنتن‌دهی اپراتورهای همراه در روستاهای دورافتاده، ثبت آثار باستانی شهرستان در فهرست آثار ملی، تلاش در جهت حفظ محیط زیست و… . در این رابطه دادستان شهرستان توضیح داد که از سوی حوزه قضایی شهرستان و در قالب احقاق حقوق عامه، تاکنون چهل مورد تشکیل پرونده و پیگیری تا اخذ نتیجه صورت گرفته است و دادگستری همچنان به طور جدی منتظر مطالبات مردمی در رابطه با مسائل کلان شهرستان است تا در صورت لزوم به عنوان حقوق عامه آن‌ها را پیگیری کند.

گفتنی است در حوزه قضایی شهرستان هم اکنون دو شعبه کیفری، دو شعبه حقوقی و به طور کلی ده قاضی مشغول به فعالیت هستند و میانگین سنی مجموعه بیست و شش و نیم سال است که در نوع خود بی‌بدیل است.

خبرگزاری کرمان امین آمادگی دارد نظرات، مطالبات و پیشنهادهای شما را به مسئولین قضایی شهرستان انتقال دهد. اگر صلاح دانستید با ما در میان بگذارید.

بردسیردادستاندادگستریفرهنگ و هنر
Comments (0)
Add Comment