خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

گفتم غمم تو باشی

در باب نادانی ما و غم های این روزها

کرمان امین-محسن قائمی؛ مهران مدیری در برنامه شب گذشته دورهمی (۲۱ اسفند) از یک دختر نوزده ساله دانشجو خواست یک بیت از حافظ بخواند؛ دختر بعد از کمی تفکر خواند: «گفتم غمم تو باشی!»

«گفتم: غمم تو باشی» ای نظام آموزشی! دوازده سال بچه‌های مردم را مجبور می‌کنی حفظیاتِ بدرد نخور غرغره کنند و هنوز یکسال از پایان این مرارت نگذشته، همه چیز از ذهن این دختر نوزده ساله دانشجو رفته است؛ حتی یک بیت را از ده‌ها بیتی که مجبورش کردی حفظ کند، یادش نمانده.

«گفتم غمم تو باشی» ای نظام آموزشی! این‌قدر به «استعاره» و «ثلاثی مزید» و «سینوس» و «انتگرال» بچه‌ها را سرگرم کردی که یادشان رفته از دانسته‌های‌شان لذت ببرند، اصلاً نمی‌دانند برای چه باید این‌هارا یاد بگیرند؛ اگر همین بیت حافظ را به همین دخترنوزده ساله  دانشجو می‌دادید و می‌پرسیدید «آرایه‌های آن در کدام گزینه آمده است؟» چه بسا به راحتی گزینه درست این «تست» را انتخاب می‌کرد؛ اما نمی‌تواند از این بیت زیبا لذت ببرد، نمی‌تواند چون شما نگذاشتید این بچه‌ها از آن‌چه یاد می‌گیرند لذت ببرند.

«گفتم غمم تو باشی» ای نظام آموزشی! فقط شعار می‌دهی؛ در عمل به هیچ‌کس یاد ندادی «منفعت عمومی» مهم است و تضمین کننده منفعتِ خودِ شخص و نسلش. وقتی الکل، ژل و ماسک برای «منفعت شخصی» احتکار کنیم، در واقع #کرونا را چپاندیم در حلقِ مردمِ کشورمان، شهرمان، خانواده‌مان، خودمان. حداقل پنجاه درصدِ این غم، گردنِ نظام آموزشی این مملکت است.

«گفتم غمم تو باشی» ای صدا و سیما! که آن‌قدر آبکی و سطحی و غیرجذاب و نامطمئن شده‌ای که اگر حرف درستی هم بزنی کسی باور نمی‌کند و فضا باز می‌شود برای فضانوردانِ فضایِ مجازی. شایعه برای لایک ، دروغ برای فالور؛ حالا پایِ جانِ مردم وسط باشد، باشد!

«گفتم غمم تو باشی» ای مدیریت ناکارآمد! اگر نمی‌توانی قرنطینه کنی، مرد باش بگو: «نمی‌توانم» اگر نگذاشتند قرنطینه کنی، مرد باش بگو: «نگذاشتند» اگر اشتباه کردی و قرنطینه نکردی، چه بد اشتباهی کردی ای مدیریت ناکارآمد!

الان دیگر همه فهمیده‌اند که چین درست فکر کرد و قرنطینه کرد و تو به اشتباه می‌گفتی که اشتباه کرده است!

آخ که تا کی می‌توان از غم‌ها گفت؛ باشد که غممان سرآید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.