خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

نظارت دو هفته‌ای بر افرادی که به بردسیر وارد می شوند

در نشست خبری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر مطرح شد.

کرمان امین؛ امروز هشت اسفندماه، در محل مرکز بهداشت شهرستان بردسیر، نشست خبری در رابطه با اقدامات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در شهرستان در رابطه با شیوع ویروس کرونا، انجام گرفت. در این نشست حبیب‌الله برهانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسیر، پس از شرح مقدماتی، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد بردسیر نیز در جلسه حضور داشت.

 

خلاصه خودمراقبتی‌ها

برهانی در ابتدای جلسه اقداماتی را در رابطه با پیش‌گیری و خودمراقبتی شهروندان در مقابل کرونا، تشریح کرد که به طور خلاصه می‌توان در چهار مورد اساسی آن‌ها را نقسیم‌بندی کرد:

۱ . دست شستن

۲ . دست ندادن و روبوسی نکردن

۳ . کاملاً پخته یا جوشیده خوردن فراورده‌های دامی (لبنی، گوشتی)

۴ . در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، استفاده از ماسک

سپس برهانی به پرسش‌های روزنامه‌نگاران و خبرنگاران پاسخ داد:

 

شایعه قرنطینه شدن بیمارستان قائم کذب محض است

نخستین دغدغه مهم، شایعه معین قرار گرفتن بیمارستان قائم بردسیر در جهت ایزولاسیون بیماران کرونایی بود که رئیس واحد بهداشت و درمان بردسیر توصیح داد: «پس از شروع مسئله کرونا، هر دانشگاه علوم پزشکی‌ای موظف بود بیمارستانی را جهت مراقبت‌های ویژه این بیماری معرفی کند و یک یا دو بیمارستان نیز به عنوان بیمارستان معین معرفی شوند. باید توجه داشت که استان کرمان پنج دانشگاه علوم پزشکی دارد و بر همین اساس چندین بیمارستان در سراسر استان جهت مراقبت‌های ویژه تجهیز شدند. در حوزه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان، بیمارستان افضلی‌پور به عنوان خدمت دهنده ویژه و یکی دو بیمارستان، از جمله بیمارستان قائم به عنوان بیمارستان معین مشخص شدند. که چند روز بعد با پی‌گیری‌های که از سوی واحد بهداشت و درمان بردسیر صورت گرفت، مشخص شد که بیمارستان قائم از فهرست بیمارستان‌های معین حذف شده است.

البته باید توجه شد که هیچ ابلاغیه یا دستورالعمل خاصی مبنی بر معین قرار گرفتن بیمارستان بردسیر به واحد شهرستان نرسیده است و این اطلاعات صرفاً از طریق پایگاه‌های اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی و پی‌گیری‌های تلفنی ما به دست آمده است.» همچنین وی یادآوری کرد که «شایعه پراکنی در رابطه با بیمارستان قائم، ظلم بزرگی در حق حوزه سلامت شهرستان خواهد بود چرا که بیمارستان‌ها باید خودکفا باشند و اقلامی مانند داروهای اتاق عمل و داروهای مربوط به دیالیزم و… را از محل درآمدهای خود تأمین کند و رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد. تضعیف بیمارستان قائم، ظلم در حق بیماران شهرستان بردسیر و به ویژه بیماران خاصِ بردسیری است.» برهانی در رابطه با آمادگی بیمارستان در مقابل شیوع احتمالی کرونا نیز چنین توضیح داد که: «در حال حاضر تمامی تمهیدات برای مقابله با کرونا و بستری شدن احتمالی بیماران کرونایی صرفاً در حوزه شهرستان بردسیر، انجام شده است و اگر خدای نکرده ویروس به شهرستان بردسیر برسد آمادگی کامل داریم و حتی پزشک، پرستار و بخش ویژه برای این کار نیز در نظر گرفته شده است.»

 

افرادی که به بردسیر می‌آیند تحت کنترل خواهند بود

برهانی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با چگونگی کنترل افرادی که وارد شهر می‌شوند، پاسخ داد: «از طریق بهورزهای مستقر در سراسر شهرستان و همچنین گزارش‌های مردمی، افرادی که وارد شهر می‌شوند را تا دو هفته کنترل می‌کنیم و تاکنون پنج مورد از افراد وارد شده را تحت نظر گرفتیم که هیچ کدام علائم مربوط به کرونا را نداشته‌اند. در این راستا از مردم می‌خواهیم اگر فردی را می‌شناسند که در روزهای اخیر به شهرستان وارد شده و علائم خاصی دارد به ما معرفی کنند تا مورد ارزیابی قرار دهیم»

 

شرایط ویژه مدارس

برهانی در رابطه با تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس نیز این چنین توضیح داد: «در تعطیلی مدارس ما و به طور کلی شهرستان تصمیم گیرنده نهایی نیست اما اولاً باید توجه داشت در صورت بازگشایی مدارس دانش‌آموزانی که دچار علائم سرماخوردگی و یا بیماری زمینه‌ای نظیر مشکلات ریوی و… هستند، مجوز استراحت دارند، دوماً بوفه‌های مدارس تا پایان فروردین ۹۹ مطلقاً حق فعالیت ندارند، سوماً در رابطه با ضد عفونی مدارس هر روز در دو نوبت، آموزش‌های لازم به مدارس اائه شده است. و در نهایت به مراجع تصمیم‌گیرنده پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس و آموزشگاه‌های شبانه‌روزی تعطیل شوند.

 

تاکنون مورد مشکوک نداشته‌ایم

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسیر در ادامه تصریح کرد تاکنون مورد مشکوک به کرونا در بردسیر نداشتیم و هیچ موردی به بیمارستان افضلی‌پور اعزام نکرده‌ایم.

 

بر فروش مواد ضدعفونی و ماسک نظارت داریم

برهانی همچنین در خصوص نظارت بر کار داروخانه‌ها و مراکز پخش مواد بهداشتی و ماسک خاط نشان کرد: «اکیداً توصیه می‌کنیم ماسک صرفاً برای افراد دارای عوامل و نزدیکان آن‌ها ضروری است و نباید با هجوم بی‌مورد برای خرید ماسک، دلال‌ها و محتکرین را به صرافت سوء استفاده بیاندازیم. ما از طریق گزارش‌های مردمی و ناظرین خود بر کار داروخانه‌ها نظارت می‌کنیم اما ممکن است با تقاضای بیش از حد مردم، کمبودی در این زمنیه احساس شده باشد. همچنین باید توجه داشت که ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سسیتم مراکز بهداشتی به اندازه کافی موجود است و در اختیار افرادی که واقعاً نیاز به این موارد داشته باشند، قرار خواهد گرفت.

 

باید آماده شیوع احتمالی کرونا بود

وی در رابطه با روند شیوع کرونا و احتمال درگیر شدن استان کرمان و شهرستان بردسیر به این ویروس، تصریح کرد: «در این زمینه هیچ پیش‌بینی نمی‌تواند قاطعیت داشته باشد اما بیشتر از آن‌که بر روی آمدن یا نیامدن کرونا تمرکز کنیم، باید به تغییر سبک رفتار و خودمراقبتی توجه داشته باشیم. باید توجه کنیم که کرونا در هشتاد درصد موارد با علامت‌های جزئی  و تقریباً در نود و پنج درصد موارد کشنده نیست؛ بنابراین بدون ترس و با احتیاط کامل باید خود را برای مقابله آماده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.