خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

عمیقاً احساس خوشبختی می‌کنید؟

احساس خوشبختی و موفقیت؛ یک رابطه دو سویه

کرمان امین-محسن قائمی؛ در برنامه دورهمی، که لابد بسیاری از ما با آن آشنا هستیم، مهران مدیری یک سوال کلیشه‌ای از میهمانان داشت: آیا احساس خوشبختی می‌کنید؟ اکثرِ میهمانان پاسخ‌شان به این پرسش مثبت بود؛ آن‌ها می‌گفتند با وجود همه مسائل اجتماعی و فردی در زندگی‌شان باز هم به طور کلی از زندگی راضی هستند و احساس خوشبختی می‌کنند.

چه کسانی میهمانند؟

بیایید از چند قدم عقب‌تر شروع کنیم؛ چه کسانی به دورهمی و اساساً برنامه‌های این‌چنینی تلویزیون دعوت می‌شوند؟! واضح است افراد مشهور و اصطلاحاً سلبریتی‌ها. این افراد چرا مشهور شده‌اند؟! قریب به اتفاق آن‌ها به این خاطر که در حیطه‌ای مشخص موفق‌ بوده‌اند. بازیگران، ورزشکاران، دانشمندان، سیاستمداران، نیکوکاران و… افارادی هستند که مورد توجه برنامه‌های این‌چنینی قرار می‌گیرند؛ مهران مدیری از آنان می‌پرسید که آیا احساس خوشبختی می‌کنند؟ و تقریباً همه آن‌ها می‌گفتند: بله احساس خوشبختی دارم.

خوشبختی یا موفقیت؟

سوال دقیقاً این‌جاست که به نظر شما ابتدا موفقیت به دست آمده و بعد احساس خوشبختی، یا برعکس؟! کدامیک لازمه آن یکی است؟! در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که ابتدا موفقیت پیش می‌آید و به دنبال آن حس خوشبختی؛ اما شگفت‌انگیز آن است که عکسِ این قضیه هم صادق است. باید برای موفقیت حسِ خوشبختی داشته باشیم. باید تلاش‌مان در مسیر موفقیت بخشی از لذت خوشبختی‌مان باشد تا به موفقیت برسیم. تلخ بودن و نق زدن سد راه بزرگی است برای موفقیت.

در جستجوی خوشبختی

واقعیت این است که یکی از بیهوده‌ترین کارهایی که بشر می‌تواند بکند «انتظار خوشبختی را کشیدن» است. باید تحت هر شرایطی خوشبختی را حس کرد. می‌پرسید چگونه؟! با تکیه بر داشته‌های مثبت فردی و اجتماعی‌مان. داشته‌های مثبت ممکن است کم باشند اما هیچ‌وقت صفر نیستند. شما می‌توانید به آن فرضاً کم هم بی‌اعتنا باشید و زندگی را برای خود و اطرافیان سیاه کنید و در جستجوی خوشبختی عمر بگذرانید و البته می توانید به داشته‌هایتان تکیه کنید آن‌ها را برای خود برجسته کنید و با یک احساس خوشبختی به دنبال موفقیت‌های بعدی باشید.

بچرخ تا بچرخیم

خوشبختی و موفقیت هم مانند پرخوری و چاقی، لازم و ملزوم هم هستند. تا پرخور نباشی چاق نمی‌شوی و تا چاق نباشی پرخوری نمی‌کنی. برای این مثال –که منفی است- باید یکجا این چرخه را برید زجرش را کشید و به وزن و میزان غذای مطلوب رسید. اما برای خوشبختی و موفقیت اجازه دهید این چرخه تا ابد ادامه پیدا کند. با تکیه بر داشته‌های خوب قبلی به سراغ موفقیت‌های جدید بروید که خود بهانه‌های تازه‌ای برای خوشبختی به دستتان می‌دهند.

به نظر من اکثرِکسانی که میهمان مهران مدیری بودند و عمیقاً احساس خوشبختی می‌کردند از ابتدا تمرین خوشبختی داشتند و با یک حال خوب به دنیال موفقیت رفته‌اند و رسیده‌اند. شما هم چنین باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.