خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

طعمِ تلخِ دیکتاتوری

درباره تصمیم ناگهانی مدیر شبکه سه و حذف نودِ عادل فردوسی پور از شبکه سه

کرمان امین-محسن قائمی؛ چقدر حالمان بد شد؛ گوشت و شکر و آجیل و میوه گرانِ شب عید یک طرف، حرفِ زور آقای فروغی یک طرف.

شرح ماجرا

شرح ماجرا را همه می‌دانیم؛ وقتی فردوسی‌پور ویژه برنامه نود را با حضور میهمانش، مهران مدیری، تدارک دیده بود و فقط چند ساعت تا پخش آن فاصله داشت، مدیرِ مدبر شبکه سوم، از پخش آن جلوگیری کرد و بعد هم اطرفیانش مصاحبه کردند که در سال ۹۸ نمی‌خواهند نود و فرودسی‌پور، یعنی بهترین برنامه‌ سال ۹۷ از دیدگاه مردم و داورانِ خود صدا و سیما، روی آنتن برود!

فروغیِ دیکتاتور

این‌که همه یک چیزی را بخواهند و یک نفر فقط و فقط با تکیه بر قدرتِ جایگاهش آن چیز را از مردم دریغ کند معنی دقیق واژه دیکتاتوری است و جناب آقای فروغی، مدیر جوان و ناکارآمد شبکه سوم سیما در قرون وسطایی‌ترین شکل ممکن، آن را به اجرا گذاشته است.

همه می‌دانیم فرودسی‌پور در کارش مؤلف است، هم در برنامه‌سازی و هم در اجرا، او مثل برنامه‌های پایه‌ریزی شده در زمان مدیریت آقای فروغی، برنامه‌اش را کپی برداری نکرده‌ است؛ نه الان و نه بیست سال پیش. همیشه به مخاطبش احترام گذاشته و به قیمت کار شبانه‌روزی سعی کرده از به‌روزترین امکانات برنامه‌های این چنینی استفاده کند. معیارهایش همیشه یک سر و گردن از معیارهای صدا و سیمای ایران بالاتر بوده و دقیقاً به همین خاطر همیشه یکی از مهمترین امتیازات صدا و سیما محسوب می‌شد. (چقدر سخت است برای نود و عادل فعل ماضی به کار ببریم!)

آخر یکی نیست به این مدیر، که از بخت بد ما جوانان، جوان است، بگوید جناب آقای فروغی خودزنی در این حد! کدام انسان عاقل برگ برنده‌اش را به این راحتی پاره می‌کند و می‌ریزد دور؟! مگر قرار نیست برای پربیننده شدن شبکه‌ات تلاش کنی؟! پس چرا دقیقاً راه مخالف را می‌روی؟! عیناً نشسته‌ای بر سر شاخ و بُن می‌بُری جوان!

فروغی و ناصرالدین‌شاه

جمله‌ای از ناصرالدین‌شاه ملعون نقل شده است که عجیب به ماجرای عادل و فروغی می‌خورد. می‌گویند ناصرالدین‌شاه در باب انتخاب کردن وزرا و حکامش می‌گفته: «هریک از رجال دولت من که فرقِ میان نُقلِ بادام و مملکت بلژیک را بداند به درد من نمی‌خورد و باید از دستگاه دولت رانده شود.» حالا گویا جناب فروغی می‌خواهند با بیرون کردن شایسته‌ها و کاربلدهایی چون فردوسی‌پور و میدان دادن به خواصی که فرق نُقل بادام و بلژیک را نمی‌دانند، خودِ جنابشان یکه‌تاز میدان شوند و در میدانی پر از چاپلوس و متملق «هل من مبارز» بزنند! احسنت بر چنین مدیری، احسنت!

چه باید کرد؟

طعم تلخ این تصمیم دیکتاتورمآبانه نباید به کام مردم بنشیند، که اگر بنشیند هم جناب فروغی و امثال‌شان به این چنین تصمیماتی عادت می‌کنند و هم کامِ‌ ما مردم به تلخی. فروغی یا باید از تصمیم خود برگردد یا دلیل قانع کننده بیاورد. پس در فضای مجازی و میدان‌های ورزشی باید کمپین ایجاد کرد و حمایت کرد. نباید فراموش‌مان شود. می‌توانیم هم مثلاً شبکه سوم سیما را تحریم کنیم و هشتک بزنیم #بدون_عادل_ شبکه_سه_نمی بینم.

وظیفه سنگین اما بر دوش چهره‌های برجسته ورزشی و تلویزیونی است. استاد پرویز پرستویی پیشنهاد داده افراد مشهور و سلبریتی‌ها برنامه‌های ویژه عید شبکه سوم را تحریم کنند و به عنوان میهمان در آن‌ها حضور نیابند که بسیار پیشنهاد خوبی است. حالا باید نشست و دید که چه می‌کنیم و چه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.