خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

متن و حاشیه دیدار مدیر کل ارشاد استان با هنرمندان بردسیر

دیدار اهالی فرهنگ و هنر با مدیر کل و درس هایی که می توان از آن گرفت

کرمان امین-محسن قائمی؛ چهارشنبه دوم مرداد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با هیئتی همراه، سفری به بردسیر داشتند؛ در این سفر که نخستین سفر شهرستانی مدیرکل در سال نود و هشت محسوب می‌شود، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده بود، از جمله نشست با هنرمندان شهرستان. در این نوشتار می‌خواهم از متن و حاشیه این نشست با شما سخن بگویم.

دوشنبه سی و یک تیر رئیس اداره ارشاد شهرستان جلسه‌ای گذاشتند با تعدادی از هنرمندان تا راجع به نشست مدیر کل با اهالی فرهنگ و هنر شهرستان رایزنی داشته باشیم. این جلسه از این نظر اتفاق خوبی بود که نشان داد، جناب رجایی، رئیس جدید اداره ارشاد، برای حرف‌های کارشناسان حوزه‌اش، گوش شنوا دارد و در بین مدیر جماعت، گوش شنوا دُر کمیابی است. در آن جلسه بنا شد به جای کارهای کلیشه‌ای در این گونه جلسات، نظیر اجراهای هنری، خواندن شعر و بیانیه و… . عده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر، صریح و بی‌پرده با مدیرکل سخن بگویند و جواب بشنوند. سعی شد که تعداد نفراتی که سخن می‌گویند بالاتر باشد و زمان هر نفر کوتاه‌تر، تا بتوانیم به صورت حداکثری همه حوزه‌های فرهنگی و هنری را پوشش دهیم.

حرف اساسی این بود که مدیرکل و هیئت همراهش از دغدغه‌ها آگاه شوند و بدانند در بردسیر رودِ فرهنگ و هنر جاری است، هرچند تاکنون آرام بوده اما مشکلات و موانعی دارد؛ به بیان دیگر اصل را گذاشتیم بر طرحِ مسئله و حلِ مسئله را به خدا سپردیم.

در روز نشست، از مدیرکل و معاونانش دعوت شد که در جایگاه مخصوص قرار بگیرند و ده نفر از اهالی فرهنگ و هنر هر کدام حدود پنج دقیقه با آنان سخن گفتند و مشکلات‌شان را طرح کردند. در مقابل همه آن‌چه که مطرح شد، مسئولین حدود نیم ساعت پاسخ دادند که جان کلام آنان و قول‌هایی که دادند را می‌توان در پنج بند ذیل خلاصه کرد:

  1. بررسی و پیگیری مجدانه اداره کل برای یافتن مکانی مناسب جهت جابه‌جایی اداره بردسیر و برگرداندن فضای موجود به مجتمع فرهنگی و هنری
  2. ساماندهی کمک‌های معین‌ اقتصادی بردسیر در حوزه فرهنگ و هنر، و تلاش جهت ورود آن‌ها به مسئله آموزش و زیرساخت‌ها علاوه بر یاری همیشگی آنان در رویدادها و جشنواره‌ها
  3. راه‌اندازی سالن نمایش فیلم (سینما) در آینده‌ای نزدیک در بردسیر
  4. پی‌گیری مجدانه جهت برگزاری پنجمین دوره جشنواره شعر آزاد به عنوان حق و سهم بردسیر از سیاستِ پرهیز ار مرکزگرایی در اداره کل
  5. رایزنی با پیمان‌کار سالن دکتر ناظرزاده (خانه هنرمندان استان) جهت ایجاد تسهیلات و تعامل سازنده با هنرمندان بومی شهرستان، جهت کم کردن هزینه‌های فعالیت هنری

این که این مصوبات به چه میزان اجرایی شوند، بسته به خوش قولی مسئولین اداره کل و پی‌گیری ریاست اداره شهرستان و هنرمندان و اهالی رسانه دارد. اما این جلسه حواشی قابل تأملی نیز داشت که پرداختن به جزئیات آن شاید چندان مورد پسند نباشد؛ اما این جلسه نشان داد که برخی هنرمندان و فرهنگیان باید در روابط عمومی و نحوه طرحِ مسائل خود، بازنگری داشته باشند. موارد زیر را می‌توان به عنوان مباحث مهم در این حوزه برشمرد:

  1. در یک جلسه عمومی بحث شخصی نکنیم. به ویژه وقتی که ما به عنوان نماینده یک گروه انتخاب شده‌ایم. اصلاً قابل اغماض نیست که برای خودمان چک و چانه بزنیم و باعث پایمال شدن حق کسانی شویم که ما را به چشم نماینده خود می‌بینند.
  2. دست برداریم از این عجز و ناله کردن؛ همه کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر این کشور اقداماتی کرده‌‌اند، می‌دانند هنر راه خوبی برای پول دار شدن نیست، پول‌دار که چه عرض شود حتی راه خوبی برای امرار معاش هم نیست. آن‌هایی که می‌بینید پول‌دارند و سلبریتی شده‌اند یک از میلیون هستند؛ اگر می‌خواهیم پول‌دار شویم بهتر است هنر را به هنرمندان واگذاریم و برویم سراغ دلالی. پس اگر می‌خواهید عجز و لابه کنید لطفاً در محافل عمومی نکنید که مخاطب‌تان گمان کند شما نماینده همه اهل فرهنگ و هنر هستید. کسانی که عمری صورتشان را با سیلی سرخ نگه‌داشته‌اند اما غرور و آبرویشان را با التماس کردن به جماعتِ مسئول زیرِ پا نگذاشته‌اند.
  3. دایره اطلاعات‌مان را بالا ببریم. درباره چیزی که نمی‌دانیم اظهار فضل نکنیم در به کار بردن مثال و حکایت حواسمان جمع باشد که چه می‌گوییم و به که می‌گوییم. لزومی ندارد هرچیز تازه‌ای را که در اینستاگرام خواندیم یا دیدیم، بدون فهمیدن عمق آن، جایی نقل کنیم.
  4. وقتی که در اختیارمان گذاشته شده را رعایت کنیم. وقت بیشتر یعنی گرفتن حق دیگران.
  5. بدانیم کجا در چه موضوعی و برای چه کسی سخن می‌گوییم، از مدیرکل ارشاد مسائل شهرسازی را مطالبه نکنیم.

امیدوارم روزی برسد که ثانیه به ثانیه جلسات‌مان برای همه حضار، ارزش وقت گذاشتن داشته باشد.

پانوشت: در برنامه سفر مدیرکل به بردسیر، دو رخداد مبارک دیگر نیز بود که جا دارد به خاطر آن از برنامه‌ریزان تشکر کنیم. ۱٫ دیدار با خانواده هنرمند فقید مرتضی دیودل ۲٫ دیدار با هنرمند پیشکوست غلامرضا حسینی‌پور (که عکس این نوشته مربوط به همین دیدار است)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.