خبرگزاری کرمان امین
پایگاه خبری اجتماعی و فرهنگی

در هیجان جشن‌ها، این نکته یادمان نرود

گفتاری در باب مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر

کرمان امین-محسن قائمی؛ از دوره قبل شورای اسلامی شهر بردسیر و شهردار پیشین، فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشت؛ البته تغییر که چه عرض شود؟! پس از فعالیتِ پر فراز و نشیب فرهنگسرای شهرداری در سال‌های دور، تقریباً کارکرد فرهنگی شهرداری بردسیر به فراموشی سپرده شده بود تا دوره پیشین و شهردار قبل که این کارکرد به نوعی احیا شد.

پس از یک خمودگی طولانی، همین که به طور جدی فرهنگ و هنر دوباره در ذیل فعالیت‌های شهرداری جایی باز کرده بود، جای شکر داشت و انتظار کار مدون، دقیق و برنامه‌ریزی شده در این حوزه توقع به جایی به شمار نمی‌رفت. مثلاً در همین بحث کنسرت‌های خوانندگان مشهور، ما از بزرگترهایمان شنیده بودیم و البته ویدئویش را دیده‌بودیم که روزی ناصر عبدالهی در بردسیر کنسرت داشته است. پس از آن بعد از چند دهه، دوره جدید کنسرت‌ها با حضور امید جهان در پارک شهر آغاز شد؛ البته تجربه فوق‌العاده‌ای نبود اما به هر حال یک شروع جسورانه محسوب می‌شد.

حالا در دوره مدیریت جناب دکتر خطیبی، این دست برنامه‌های فرهنگی سر و سامان بهتری به خود گرفته است؛ انتخاب خوانندگان، مکان‌یابی مناسب‌تر، بلیت‌فروشی، انتظامات آبرومندانه و… به یک نقطه قابل دفاع نزدیک شده است. برگزاری سه کنسرت در کمتر از یک سال واقعاً هیجان‌انگیز است و خرسندکننده‌تر از آن رفتار موقرانه همشهریانِ با فرهنگمان است؛ من کنسرت «فریدون آسرایی» را از نزدیک شاهد بودم و در مطلبی از این همه فرهنگ و شعور و قانون‌مندی مردم بردسیر در آن رویداد، قدردانی کرده‌ام.

اکنون احسان خواجه‌امیری به بردسیر خواهد آمد و رخداد مبارکی است؛ مداوم باد!

در کنار کنسرت‌ها جشن‌های شبانه، جُنگ‌های مختلف، نمایش‌های طنز، برنامه‌های متنوع در جشن‌های ملی و دینی و… همگی به ایجاد نشاط و شادابی اجتماعیِ بیشتر در جامعه شهری بردسیر منجر شده است و جای قدردانی دارد.

اما نکته‌ای مد نظر من و عده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر است که به نظرم یادآوری آن به مسئولین فرهنگی و به طور خاص مجموعه شواری شهر و شهرداری، خالی از لطف نیست. در کنار حمایت اثر بخش و مفیدتان از رویدادهای فرهنگی این‌ چنینی، جایگاه حمایت از هنر فاخر، کجای برنامه‌های شما قرار دارد؟! برگزاری کنسرت، جشن شبانه و… لازم است و حتماً باید بیشتر از این نیز باشد؛ همان‌طور که ذکر شد، این دست برنامه‌ها باعثِ نشاطِ قانون‌مند و تخلیه هیجان جوانان شهرمان خواهد شد؛ اما معمولاً فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگِ عمومی از نتایج این دست برنامه‌ها نیست. ارتقای سطح فرهنگ عمومی را باید در تئاترهای جدی، موسیقی‌های فاخر، شب‌های شعر، نمایشگاه‌های نقاشی، خطاطی، هنرهای تجسمی و… جستجو کرد.

به طور مشخص، این دست فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دلیل درآمدهای مالی بسیار ناچیز، نیاز به حمایت دارند؛ در همه‌جای کشور و حتی دنیا نیز چنین است؛ یک تئاتر طنز هزینه خود را از بلیت‌فروشی درمی‌آورد ولی یک تئاتر جدی یا کنسرت موسیقی سنتی، به ویژه در جوامع کوچکی همچون بردسیر، نیاز به حمایت دارند. به یاد داشته باشیم حمایت از این آثار لطف و منت نهادهای متولی بر سر جامعه هنری شهر نیست؛ بلکه یک سرمایه‌گذاری بسیار ضروری و سودمند از سوی آن نهادهاست در جهت ارتقای سطح فرهنگ عمومی شهر.

من که بخشی از عمرم را به تجربه‌اندوزی در عرصه فرهنگ و هنر شهرستان اختصاص داده‌ام، با توجه به تجربه‌ام عرض می‌کنم که مسئولین محترم عرصه فرهنگ و هنر! شهردار و شورای محترم اسلامی شهر، اگر می‌خواهید به ارتقای سطح فرهنگ عمومی کمک کنید و تبعات پایین بودن این شاخصه را به حداقل برسانید، یکی از بهترین و آسان‌ترین کارها حمایت از هنر تأثیرگذار و فاخر است.

به بیان خودمانی‌تر اگر می‌خواهید مردم کمتر چراغ‌های پارک‌ها را بشکنند، کمتر نهال‌ها و گل‌ها را از بلوارها و میدان‌ها بیرون بکشند، شیرهای دستشویی را کمتر بشکنند، در پارک‌های خلوت جوانان کمتری به استعمال بنگ و هروئین بپردازند، یکی از سرراست‌ترین کارها حمایت از هنر تأثیرگذار است؛ حتی اگر بُرد خبری و رسانه‌ای و اقبال مردمی کمتری در پی داشته باشد.

با توجه به درایتِ مجموعه مدیریتی شهرداری و شورای شهر بردسیر، بسیار امیدوارم که در شهر ما نیز، همچون سایر شهرداری‌های موفقِ استان و کشور، برای این امرِ مهم ساز و کار ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.